تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حامیان و مخالفان نماز جمعه به امامت صدیقی چه می‌گویند؟ | از عدالتخواهان تا پایداری‌چی‌ها

نماز جمعه این هفته تهران به امامت کاظم صدیقی برگزار شد. واکنش‌ها به انتخاب مجدد صدیقی برای اقامه نماز جمعه تهران بار دیگر رقابت درونی جریان اصولگرا میان گروه‌های مختلف از عدالتخواهان تا جبهه پایداری را آشکار کرده است.

کاظم صدیقی نماز جمعه

رویداد۲۴ میثم سعادت:صدیقی چند هفته قبل به خاطر تخلفاتی که در واگذاری زمینی ارزشمند به حوزه علمیه ازگل صورت گرفته بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. انتخاب مجدد او برای اقامه نماز جمعه تهران، با انتقادهایی همراه بود. جالب اینجاست که برخی اصولگرایان نیز از این انتخاب استقبال نکردند.

از عدالتخواهان تا ارزشی‌ها | چه کسانی به انتخاب صدیقی برای امامت جمعه تهران اعتراض کردند؟

وقتی خبر انتخاب صدیقی منتشر شد، واکنش‌ها به آن متنوع بود. علی قلهکی از فعالان شناخته شده اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این انتخاب اعتراض کرد و سعی کرد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را مقصر این انتخاب معرفی کند. او در شبکه ایکس نوشت: «‏آقای علی اکبری، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه می‌توانست تا به نتیجه رسیدن دادگاه فردی که بنا بر گفته آقای صدیقی با سواستفاده از اعتماد ایشان، فاجعهٔ حوزه اُزگل را رقم زد، ایشان را از تریبون نماز جمعه معاف کند! اینگونه هم روند دادسرا و دادگاهِ فردِ متخلف سریع‌تر طی می‌شد! و هم حواشیِ جدی برای آقای صدیقی و نماز جمعه بروز نمی‌کرد!»

ابوالفضل نجفی تهرانی، یک از روحانیون فعال در فضای مجازی که شدیداً با صدیقی مخالف است، در صفحه ایکس خود نوشت: «بهترین اعتراض به امامت جمعه ‎کاظم صدیقی کاری است که اصفهانی‌ها و کازرونی‌ها در سال‌های گذشته کردند. اصفهانی‌ها به نمازجمعه رفتند و با پشت‌کردن به امام جمعه شعار دادند: پشت به دشمن رو به میهن و کازرونی‌ها هم هنگام خطبه‌های نمازجمعه شعار دادند: دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست.»


بیشتر بخوانید: برخی نماز جمعه صدیقی را فرادا خواندند | شکاف بین مردم و حاکمیت خیلی زیاد است


چهره‌های اصولگرای نزدیک به جریان عدالت‌خواه هم به شدت به انتخاب صدیقی برای امامت نماز جمعه انتقاد داشتند. وحید اشتری از چهره‌های شناخته شده جریان عدالتخواه که در پرونده افشاگری علیه خانواده قالیباف دادگاهی هم شده درباره نماز جمعه نوشت: «نه اینکه ما خدای ناکرده انتظار استعفا یا برکناری یا فرآیند قضایی را داشته باشیم. انتظارات ما حداقلی‌تر از این حرفهاست. حداقل دو سه هفته نوبت آقای صدیقی را عقب می‌انداختید تا افکار عمومی ماجرای به نام زدن زمین را فراموش کند. همین!»

میلاد گودرزی از فعالان شناخته شده جریان عدالت‌خواه با انتشار تصاویری از امام جمعه سابق لواسان نوشت: «نماز جمعه سیاسی-اجتماعی داشتیم، وقتی مد نبود و بعدش هم هیچ‌وقت مد نشد. نتیجه؟ کنار گذاشتن امام جمعه‌ی نامتعارف و رفع فتنه! می‌شود، نمی‌گذارید» وحید اشتری هم در مقدمه رشته توییت بلندی نوشته است «مساله این نیست که چرا آقای علی اکبری ‎امام جمعه لواسان را برکنار می‌کند. مساله اینست که چرا آقای علی اکبری امام جمعه لواسان را انتخاب می‌کند. این ساختار متمرکز که یک نفر در تهران بنشیند برای کل نمازگزاران سراسر کشور در شهر‌ها امام جمعه انتخاب کند در ۴۳ سال گذشته چقدر جواب داده؟»

واکنش‌ها به حضور کمرنگ مردم در نماز جمعه چه بود؟

برخی رسانه‌ها تصاویری از نماز جمعه این هفته تهران منتشر کردند که حاکی از کمرنگ بودن استقبال نمازگزاران تهرانی از نماز جمعه به امامت کاظم صدیقی بود. سید علی موسوی نویسنده و تحلیلگر اصولگرا در ابتدا سعی کرد صحت تصاویر مخابره شده را زیر سوال ببرد. او نوشت «‏تصاویر منتشر شده از نماز جمعه امروز تهران را بررسی کردم دو تصویر که در شبکه اجتماعی وایرال شده نشان از خلوتی دارد و تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا ادعای قبلی را نقض می‌کند». با این حال ظاهراً او هم متوجه استقبال کمرنگ‌تر مردم از نماز جمعه این هفته شد. موسوی در توییت دیگری نوشت: «آقای مقام مسئول در ماجرای آقای صدیقی افکار عمومی اقناع نشده و تا مادامی که اقناع نشود واکنش‌ها ادامه‌دار خواهد بود»

مرتضی کیا یکی دیگر از فعالان به اصطلاح ارزشی شبکه‌های اجتماعی هم در پستی که در توییتر منتشر کرده، با کنایه نوشت «مردم نماز جمعه نمی‌روند؟! خیلی ساده است. از جمعه آینده، طرح نماز جمعه اجباری را اجرایی کنید... به پلیس ماموریت دهید گشت اقامه نماز راه بیندازد... از خودی‌ها بخواهید اسامی و مشخصات کسانی که شرکت نکردند را در اپلیکیشن گزارش بی‌نمازی وارد کنند. مجلس هم قانونش را تصویب می‌کند.»

علی نظری از چهره‌های اصلاح‌طلب هم با استقبال کمرنگ مردم از خطبه‌های صدیقی شوخی کرد و در توییتر نوشت: «جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ ایران اسلامی شاهد یک حماسه بی‌نظیر بود. اقیانوس بیکران امت حزب‌الله به دانشگاه آمدند. نماز دشمن‌شکن جمعه را به امامت آیت‌الله گریان و مجروح از جعل جاعلان ازگل اقامه کردند! اونایی که چشم ندارید۱۰۰۰ میلیارد تومان را برای صدیقی ببینید. لطفا به تصویر این پست توجه کنید.»

اکانت «آدم»، که از سران گروه‌های سایبری اصولگرا در توییتر به شمار می‌رود هم به انتخاب صدیقی برای امامت نماز جمعه انتقاد داشت. اکانت آدم در توییتر نوشت: یک فساد اتفاق افتاده و خود آقای صدیقی هم قبول کرده که خلاف قانون بوده؛ اگر بپذیریم که این عمدی نبوده و غفلت رخ‌داده، کمترین انتظاری که می‌رفت استعفا بود! بعد نه تنها این کارو نکردن بلکه تریبون نمازجمعه هم در اختیار ایشون گذاشتید برای توضیح و عذرخواهی؟! شوخیه؟! ایجاد امید برای اجرای عدالت این‌شکلیه؟!»

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند صدیقی در خطبه‌ها سعی کرده از خودش دفاع کند. صدیقی در سخنرانی پیش از نماز جمعه، مخالفان خود را «دشمنان دین» معرفی کرد و بار رفتار خود را به گردن دیگران انداخت. احسان سلطانی یکی از فعالان توییتری به خطبه‌های صدیقی در نماز جمعه اشاره کرده و گفته «صدیقی امروز از تریبون نماز جمعه به شبکه‌های اجتماعی گفته «قتلگاه»! راست گفته؛ اگر همین شبکه‌های اجتماعی نبود الان خودش و پسراش مجبور نبودن زمین ۱۰۰۰ میلیارد تومانی رو برگردونند. قتلگاهِ دزدان و فاسدان و حرام‌لقمه‌ها»

احسان بداغی روزنامه‌نگار با اشاره به حضور کمرنگ مردم در نماز جمعه در توییتر خود نوشت «کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران گفته: کم نبودند افرادی که ما را می‌دیدند و گریه می‌کردند. حاج آقا! کل جمعیتی که حاضر هستند پای خطبه شما بیایند این است. مردم دیگر برای شما و آبروی شما تره هم خرد نمی‌کنند، چه برسد به گریه»

عباس عبدی نیز در واکنش به خطبه‌های نماز جمعه نوشت «دکتر علی اسدی از پیشکسوتان علم ارتباطات و بسیار باسواد بود. خیلی زود فوت کرد حیف شد. یک بار در گفتگویی اظهار داشت که ما مردم خودویرانگری هستیم. اگر نماز جمعه امروز را می‌دید، حتما می‌گفت: حکومت ما خودویرانگرتر است»

چه کسانی از صدیقی حمایت کردند؟

به نظر می‌رسد تیم سایبری نزدیک به علیرضا زاکانی شهردار تهران، تنها حامیان صدیقی در این روز‌ها بودند. صدیقی هم این محبت را جبران کرد و در خطبه‌ها از خدمات زاکانی تقدیر کرد. دانیال معمار، سردبیر همشهری در این باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏عکسی را از قبل شروع خطبه‌های نماز جمعه منتشر می‌کنند تا بگویند مردم از نماز جمعه به امامت آیت‌الله کاظم صدیقی استقبال نکرده‌اند. عکس واقعی از نماز جمعه امروز همین است که می‌بینید»

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
0
5
بی آبرویی تمام.
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
0
3
لج بازى با ملت ايران عاقبت خوشى نخواهد داشت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان